Konstnärlig äventyrare med fingertoppskänsla. Möt Kim Dulk, möbeltapetserare.
Det är vildmark vi kör igenom, grusvägen vindlar sig strävsamt uppåt höjderna mot Störåsen. Vi ska besöka möbeltapetserare Kim Dulk, en tusenkonstnär mitt inne i Jämtlands vidsträckta skogar.
Kim möter upp på sin gård med en storslagen vy över Hotagsfjällen som fond. I den stora verkstaden sprakar en brasa och Kims pågående projekt är som konstverk att beskåda, vackra designmöbler i olika skede av pånyttfödelse.
Kim är utbildad i Hamburg, som inredare med tyngdpunkt på det traditionella hantverket tapetserare. Hon är konstnär och har även haft ett ben inom äventyrsturism genom åren. En mångsysslare helt enkelt, med en stark kärlek till det estetiska.
– Jag jobbar mycket med historiska möbler, tapetsering handlar sällan om att bara byta tyg utan det är ofta en hel restaurering inifrån och ut. Resårsnörning kan behöva lagas, hela möbeln behöver kanske stoppas om på nytt och trädetaljer kan behöva limmas och putsas upp, berättar Kim.
Sedan några år tillbaka har hon arbetat frekvent med textilier från Frösö och vi beskådar två ljuvliga 30-talsfåtöljer som fått nytt liv genom textilklädda sitsar och kuddar med ikoniska mönstret ”Ros och lilja”, ritat av Gocken Jobs 1946.
– Jag älskar klassisk design som detta av Gocken Jobs, det harmonierar så fint med vackra stilmöbler som behöver ett lyft. Även de mer moderna mönstren är fantastiska att arbeta med, fortsätter Kim. Jag har känt till Frösö Handtryck i många år men de senaste åren har det tillkommit mer design som jag känner att jag kan använda i mitt utövande. Ju fler exklusiva formgivare som knutits till tryckeriet desto bredare har min hylla av Frösö Handtryck-prover som jag visar mina kunder blivit.
– Emma von Brömssens mönster till exempel, hennes sätt att jobba med element från naturen och ge ett mönster en känsla som är både klassisk och lekfull, det är magiskt att arbeta med, fortsätter Kim.
En personlig favorit i Frösös mönsterbank är ”Mori no seirei” av Toshiyuki Fukuda. Ett projekt i form av en vidunderlig öronlappsfåtölj håller på att kläs om i svart tryck på oblekt linnetyg.
– Mönstret är genialiskt! Ett vackert mönster som går att använda väldigt effektivt. När man har ett mönster brukar man ofta behöva räkna bort en hel del tyg eftersom man är så beroende av rapporten. Ett repeterat mönster måste man vara väldigt noga med för att till exempel rygg och sits ska passa ihop. Med ”Mori no seirei” kan jag använda nästan varenda bit.
– Jag har jobbat mycket med engelska och franska textilleverantörer, både i Tyskland och i Sverige. Olika kunder söker olika uttryck och många kunder vill gärna ha förslag vid val av textil. Det ligger väldigt nära till hands att föreslå textil från Frösö för det ligger så nära hjärtat, säger Kim.
Vad är det som gör att du skattar Frösö så högt?
– Att få jobba med produkter som har en riktig historia! Jag tycker så klart om att kunna jobba lokalt, jag är så stolt över att kunna säga att tyget är från Jämtland, från Nälden. Att ha en leverantör med så hög klass på kvalitet och design, så tillgängligt, är verkligen en lyx. Miljön är så klart en aspekt men det finns hur många anledningar som helst egentligen om man börjar fundera, säger Kim.
Är det inte väldigt kostsamt att klä om en möbel?
– Det är en investering att klä om en stor möbel men det är en investering som håller i många år, säger Kim.
Det kan vara mormors fåtölj som har ett stort affektionsvärde eller en möbel du köpt på loppis som får ett nytt liv med ny textil. Du skapar en unik möbel som passar just ditt hem. Nytillverkade möbler med modern stoppning kan ha en ganska begränsad livstid och utval av tyger. En ganska enkel möbel kan bli en stilmöbel med rätt typ av tyg och mönster. Jag tycker mycket om enkla namnlösa 40-talsmöbler, de går att lyfta till något väldigt vackert med rätt tyg. Har man en möbel av en känd designer kan det bli en värdeökning av att renovera, och du får ett personligt uttryck.
Förutom en stor verkstad med pågående tapetseringsprojekt har Kim en sömnadsverkstad där hon bland annat syr kapell och andra detaljer till att annat Jämtländsk varumärke, Segebadenpulkan, en fjällpulka i trä som har en lång tradition av handtillverkade kvalitetspulkor.
Vi går dit för att ta en nyfiken titt. På gården träffar vi några glada vorstehrar som är Kims ständiga följeslagare genom skog och mark, varje dag, oavsett väder eller årstid. För naturen, den lever hon med och av i många aspekter. Mellan arbetspassen med exklusiva möbler och material tar hon långa turer på hjortronmyrar och hundspannsturer i snögnistrande gammelskog.
Är det inte knöligt att vara verksam här, mitt i skogen?
– Konstigt nog hittar kunderna mig ändå. Vi har skapat ett nätverk här där vi samarbetar fantastiskt fint.
Som konstnär när Kim en dröm om att någon gång skapa ett eget mönster.
– Ja, skrattar Kim. Jag har en bild i huvudet men det återstår en del arbete med att få det på papper.
Vi lämnar Kim i verkstaden där hon precis ska ta sig an en fåtölj av Carl Malmsten. Vi ger oss ut på grusvägen igen, inspirerade av Kims skicklighet och stolta över hur våra textilier får pryda vacker möbeldesign i så många människors hem. En stol som ska åt samma håll som vi får lift mot tätorten som ligger åtskilliga mil bortom den täta granskogen. Samarbete på jämtars vis.
Leave a comment
This site is protected by hCaptcha and the hCaptcha Privacy Policy and Terms of Service apply.