1946
Grundandet av Frösö Handtryck
År 1946 grundades det som skulle bli Frösö Handtryck av den unga entreprenören Enar Ström i Östersund. Enar, som tidigare arbetat som dekoratör på Stockholmsmagasinet, såg en möjlighet inom textiltryck och startade sin verksamhet under namnet Firma Enar Ström. Snart anslöt sig reklamtecknaren Evert Lindahl, och tillsammans lade de grunden för företagets framtid.
50-talet
Turismen skapar möjligheter
Under sin glansperiod tryckte Frösö Handtryck över 10 000 vimplar med över 1000 unika motiv. Deras produkter blev uppskattade över hela landet och exporterades till internationella marknader, inklusive Tyskland och Amerika. Den använda tekniken, känd som filmtryck, imponerade både på kunder och experter. Denna period var en blomstringstid för textiltryck i Sverige, och Frösö Handtryck var i centrum av det.
1957
Evert Lindahl tar över
När Enar Ström plötsligt gick bort 1957 tog Evert Lindahl över verksamheten, nu under namnet Frösö Handtryck. Under hans ledning breddades sortimentet ytterligare med bonader och textilier med traditionella svenska mönster. Framför allt blev Jämtlandsbonaden, skapad av konstnären Paul Sahlin, en ikonisk produkt som hittade sin plats i många svenska hem.
Paul Sahlin är konstnären bakom de välkända bonaderna för svenska landskap och socknar som Frösö Handtryck började trycka under 60-talet. Elva olika svenska landskap och ännu fler socknar hann han rita av de karakteristiska och älskade bonaderna till innan han avled 1988. Bonaderna har kommit att bli synonyma med hemkänsla för generationer av svenskar och alldeles särskilt för jämtarna!
60-talet
Frösö Handtryck expanderar
Under 1960-talet växte företaget snabbt och flyttade till större lokaler på Frösön. Med en kapacitet att trycka över 10 000 vimplar per vecka och mer än 1 000 unika motiv blev Frösö Handtryck en ledande aktör inom textiltryck. Förutom souvenirer trycktes nu även metervara, och man inledde samarbeten med flera formgivare.
1961
Etablering av Frösö Handtryck AB
År 1961 blev Evert Lindahl ensam ägare efter att ha köpt ut Enar Ströms änka. Företaget ombildades till ett aktiebolag, och verksamheten fortsatte att växa. Ett nytt trycksystem infördes som ökade kapaciteten med 200 %, och sortimentet utökades med nya produkter, inklusive nummerlappar för sportevenemang.
Subheading
Heading
Use this text to share information about what happened to your brand at a specific time.