Gå till innehållet

Varukorg

Din varukorg är tom

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Vi har aldrig REA men som medlem får du tillgång till exlusiva erbjudanden. Mer information.

Dansk textilkonst och designhistoria

Marie Gudme Leth – Perlehøne

Marie Gudme Leth – Pionjär inom danskt textiltryck

Marie Gudme Leth (1895–1997) var en pionjär inom textiltryck och en central gestalt i återuppväckandet av detta hantverk under 1900-talet i Danmark . Hennes arbete har lämnat ett betydande avtryck inom både konsthantverk och designhistoria och hon banade väg för textiltryck som en konstform i en tid då det riskerade att glömmas bort.

En resa till Java som förändrade allt

Marie Gudme Leths fascination för textilier började tidigt men det var en resa till Java 1921 som formade hennes karriär. Under tre år studerade hon batikens komplexa tekniker och fann en djup inspiration i hur färger och mönster kunde samspela. Denna erfarenhet blev grunden för hennes konstnärliga vision när hon återvände till Danmark.

Ett bortglömt hantverk återuppväcks

När Marie återvände hem ville hon vidareutbilda sig inom textiltryck. I Danmark fanns dock inte längre någon tradition att bygga på. Under 1700- och 1800-talet hade det funnits tryckerier och färgerier både i Köpenhamn och på landsbygden, men under 1800-talet hade landet översvämmats av utländska industriprodukter som helt slagit ut det gamla hantverket.

marie gudme leth screentryck

Textiltryck importerades nu främst från tyska och engelska fabriker och Marie Gudme Leth fann dessa ”obehagliga och fula”. Hon ville inte bara överföra sina mönster till textiltryck som en hobby, utan hon ville göra textiltryck till ett danskt konsthantverk som kunde konkurrera med de importerade textilierna och helst överträffa dem i kvalitet och skönhet. Gudme Leth hade ambitionen att sätta textiltrycket på världskartan, och hon lyckades.

Internationellt erkännande

Marie Gudme Leths startade Dansk Kattuntrykkeri 1935, där hon designade och tryckte textilier som kombinerade traditionellt hantverk med modern design. Hennes mönster, som ofta hämtade inspiration från naturen och nordiska landskap, blev snabbt populära både nationellt och internationellt. Hennes arbete fick stort genomslag och hon vann prestigefyllda priser, som guldmedaljen vid världsutställningen i Paris 1937 och Triennalen i Milano 1951. Under 1950-talet blev hennes textilier även eftertraktade i USA och Kanada, där de uppskattades för sin skandinaviska enkelhet och höga kvalitet.

Screentryck ram Kirsebaer
En pedagog och inspirationskälla

Som ledare för textiltrycksklassen vid Konsthantverksskolan i Köpenhamn bidrog Gudme Leth till att utbilda nästa generation textilkonstnärer. Hon delade generöst med sig av sina kunskaper och inspirerade många att se textiltryck som mer än bara ett hantverk utan som en konstform med kulturell och estetisk betydelse.

Ett arv som lever vidare

Marie Gudme Leths livsverk är sedan 2006 en del av Kulturministeriets Kulturkanon för Design och Konsthantverk, vilket är ett erkännande av hennes betydelse för dansk designtradition. Hennes arbete har inte bara bevarat textiltrycket som konstnärlig teknik utan också etablerat det som en central del av den moderna designhistorien.

Tygbit som hänger på tork med flera färgprover

Med sin visionära design och sitt banbrytande arbete fortsätter Marie Gudme Leth att vara en inspirationskälla för konstnärer och designers världen över. Hon visade att textilier kan vara mycket mer än vardagliga föremål. Textil kan vara konstverk som berikar våra liv.

Mönstret Kirsebær

Det glada och färgstarka mönstret med fåglar som omges av körsbärs- och persikogrensmotiv har blivit ikoniskt inom dansk konsthantverkstradition. Den eleganta och luftiga kompositionen vann särskilt popularitet när drottning Ingrid valde det för att dekorera ett av prinsessornas rum.

Kirsebær linnetyg designat av Marie Gudme Leth. Metervara med färgglada fåglar, blommor och körsbär

Blommor låg Marie Gudme Leth varmt om hjärtat, och som skicklig tecknare hämtade hon inspiration från den danska floran. Körsbärsmönstret är ett exempel på den blomstrande stil som Gudme Leth introducerade i början av 1940-talet. Hon beskrev själv denna stil som en reaktion på samtidens mörka tider under andra världskriget och den tyska ockupationen: "Under en mörk tid behövde man ljusa färger och glada inslag inomhus."

Detta mönster var också det första som trycktes med en ny teknik där motivet överfördes fotografiskt till tryckramarna. Detta möjliggjorde en ännu högre precision i detaljerna i själva teckningen.

Med sitt hantverk och sin fomgivning ville Marie Gudme Leth sprida skönhet i människors hem, och med vår produktion hoppas vi kunna återuppliva hennes vision.

Kirsebær linnetyg designat av Marie Gudme Leth. Metervara med färgglada fåglar, blommor och körsbär

 

Källor: Gudmeleth.dk, Google Arts & Culture – Designmuseum Danmark, Marie Gudme Leth – en pioner i dansk stoftryk

Lämna en kommentar

Denna webbplats är skyddad av hCaptcha och hCaptchas integritetspolicy . Användarvillkor gäller.

Alla kommentarer modereras innan de publiceras.

LÄS MER

Konstnärlig äventyrare med fingertoppskänsla. Möt Kim Dulk, möbeltapetserare.

Konstnärlig äventyrare med fingertoppskänsla. Möt Kim Dulk, möbeltapetserare.

Kim, utbildad i Hamburg, har en bakgrund som inredare och arbetar frekvent med textilier från Frösö Handtryck. Hon visar oss två fåtöljer från 30-talet, nu klädda i Frösö-tyger, och berättar hur Fr...

Läs mer